سال1400:تولید،پشتیبانی ها، مانع زدایی ها

سمینار تست تونل باد پل بزرگ لالی برگزارشد

بعد از ظهر روز یک شنبه با همکاری معاونت طرح های توسعه و طرح گتوند سمینار تست تونل باد پل بزرگ لالی در محل سالن آمفی تئاتر شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سایت خبری شرکت، مهندس هنربخش مدیر پروژه سازه های هیدرولیکی و پل لالی به اقدامات صورت گرفته جهت امکان سنجی این پروژه از سال 1382 اشاره کرد و گفت:شروع مذاکره با شرکت نفت جهت بررسی امکان اجرایی پل، انجام مطالعات مرحله اول راه و پل لالی، انجام مطالعات تأسیسات موجود نفت و گاز منطقه، انجام مطالعات آثار زیست محیطی اجرای راه و پل لالی، اخذ تصویب مطالعات مرحله اول راه و پل لالی از اداره راه و ترابری استان خوزستان، اخذ مصوبه کمیته ملی ارزیابی زیست محیطی طرحها در سازمان حفاظت از محیط زیست، پیش بینی بودجه اجرای راه و پل در موافقتنامه طرح گتوند، توافقات اولیه با وزارت نفت در خصوص اجرای پروژه پل، اخذ مجوزهای داخلی شرکت و نیزتصمیم گیری در خصوص اجرای پروژه به روش طرح و اجرا در این مرحله انجام شد. وی سپس در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت شروع پروژه پل لالی اظهار داشت:در این پروسه نیز احداث راه دسترسی به جناحین ساختگاه به منظور انجام مطالعات ژئوتکنیک به طول 15 کیلومتر، انجام مطالعات ژئوتکنیک محل ساختگاه پیشنهادی، انعقاد قرارداد با شرکت هگزا به عنوان مشاور کارفرما، انتخاب شرکت LAP آلمان به عنوان همکار خارجی شرکت هگزا، تصویب مطالعات ژئوتکنیک انجام شده توسط شرکت هگزا و LAP  ، تهیه اسناد مناقصه به صورت طرح و اجرا و اخذ مصوبه کمیته پیمان شرکت، انجام ارزیابی پیمانکاران داوطلب و تصویب لیست پیمانکاران در کمیته پیمان و در نهایت انجام مناقصه که شرکت بلند پایه به عنوان برنده مناقصه معرفی شد . مهندس هنربخش در ادامه مشخصات طرح برنده مناقصه را در 15 کیلومتری بالادست محور سدگتوند و حدود 3 کیلومتری بالادست پل موجود لالی و نوع پل را عرصه فلزی با پایه ها و و پایلونهای بینی و کابلهای ترکه ای با روش نصب دو طرف طره ای اعلام کرد و افزود: این پل به طول 460 متر، عرض 13.5 متر و2 متر سواره رو در هر طرف جهت عبور لوله های نفت و گاز خواهد داشت. وی همچنین احجام اصلی عملیات اجرائی پل لالی را در بخش عملیات آرماتوربندی 1800 تن، در بخش عملیات بتن ریزی 20000 مترمکعب، در بخش عملیات قالب بندی 35000 مترمربع، در بخش عملیات کابل گذاری 197 تن، در بخش عملیات عرشه فلزی 1650 تن و در بخش عملیات خاکی 250000 متر مکعب اعلام کرد. وی مشاوران طرفین قراداد پل لالی را به ترتیب مشاور مطالعات مرحله اول: مهندسین مشاور سانو، مشاور و ژئوتکنیک کارفرما: مهندسین مشاور ساحل، مشاور محیط زیست: معاونت پژوهشی دانشگاه جندی شاپور اهواز، مشاور کارفرما در مرحله اجرا: مهندسین مشاور هگزا، همکاری خارجی مشاور کارفرما: مهندسی مشاور LAP ،مشاور پیمانکار دفتر فنی :شرکت بلندپایه ، مشاور ژئوتکنیک پیمانکار: شرکت خاک و بتن و مشاور خارجی پیمانکار را شرکت NCK کانادا با همکاری شرکت DSP سوئیس معرفی نمود. مهندس هنربخش تستها و کنترل های لازم الاجرا توسط پیمانکار را در این پروژه تستهای ژئوتکنیک جهت تدقیق طرح پی، تست تونل باد، تست های مرسوم مصالح سنگی بتن، آرماتور و سیمان همچنین تست کارهای اسکلت فلزی دانست. وی در ادامه این سمینار اهداف تست تونل باد را بررسی رفتار آیرودینامیک پل در برابر جریان باد (شامل کنترل مدهای مختلف ناپایداری و محاسبه دامنه ارتعاشات) و طراحی سازه در برابر نیروهای اعمال شده از جریان باد (شامل محاسبه ضرائب واقعی شکل سازه و تعیین نیروهای واقعی اعمال شده به سازه) بیان کرد. مدیر پروژه سازه های هیدرولیکی و پل لالی سپس به تشریح انواع مدلها در تست تونل باد پرداخت و گفت: این مدل ها شامل مدل کامل سه بعدی سازه و ساختگاه برای بررسی حالات مختلف وزش باد بر سازه، تاثیر توپوگرافی و عوارض طبیعی بر جریان باد و در نهایت تعیین آثار وزش باد بر سازه و مدل منشوری عرشه  Section Model جهت بررسی آثار وزش باد بر سازه است. این کارشناس همچنین در رابطه با اقدامات صورت گرفته توسط پیمانکار جهت تست تونل باد پل لالی به انعقاد قرارداد با مرکز آزمایش wacker آلمان، ساخت و تست مدل استاتیک پل همچنین ساخت و تست مدل دینامیک پل اشاره کرد. وی با بیان اینکه برای تست استاتیک مدلی با مقیاس 1:80 و برای تست آیروالاستیک مدلی با مقیاس 1:55 ساخته شده به بیان نتایج تست تونل باد پرداخت و گفت: براین اساس در زمان بهره برداری از پل هیچ گونه ناپایداری کلاسیک در رفتار پل مشاهده نمی شود ولی لرزشهای ناشی از بوجود آمدن جریانهای گردابی در تابلیه دیده می شود که در محدوده مجاز ضوابط بهره برداری قرار دارد. ضمن اینکه در زمان نصب تابلیه در اثر وزش باد با سرعت 4/42 متر بر ثانیه و در صورت عدم نصب کنسولهای کنار، پل در معرض ناپایداری آیرودینامیک قرار می گیرد. همچنین امکان بوجود آمدن ارتعاشات ناشی از جریانهای گردابی در سرعت 15 متر در ثانیه صرف نظر از نصب کنسولهای به موازات نصب عرشه وجود دارد.  علاوه بر این طرح پایه ها و پایلونها براساس نتایج بدست آمده از تست تونل باد تدقیق شده و کفایت جزئیات سازه ای آن اثبات شد. این مسئول همچنین به تشریح طراحی دو پل نمونه به نام های  Wesel  و Dresden در کنار پل لالی پرداخت و ادامه داد: مقایسه قیمت های این سه پل نشان می دهد که هزینه کل اجرایی پل Wesel با دهانه ای به طول 335 متر مبلغ 1950 یوروبر متر مربع، پل Dresden با دهانه ای به طول 192 متر مبلغ 2003 یورو بر متر مربع و پل لالی با دهانه ای به طول 256 متر مبلغ 1650 یورو بر متر مربع تابلیه می باشد. مهندس هنربخش در پایان سخنرانی خود از همکاری مهندس شمسایی مجری طرح گتوند و سایر همکاران خود همچنین دکتر حائری و مهندس طحانی از شرکت هگزا تقدیر و تشکر نمود. در پایان این سمینار نیز حاضران سئوالات خود را در رابطه با این پروژه مطرح کردند.

کد خبر: 71
  تاریخ خبر : دوشنبه 21 مرداد 1387

    آدرس تماس

  • آدرس تماس : بزرگراه مدرس، تقاطع آفریقا، خیابان بیدار شماره 3 (40 قدیم)
  • تلفن : 021-27821
  • فکس : 26213732-021
  • ایمیل : info[at]iwpco.ir