مجری طرح سد و نیروگاه بختیاری:
به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ، مسیرهای دسترسی به طرحهای عمرانی مانند کارگاه طرح بختیاری، یکی از پیش نیازهای اساسی در اجرای عملیات احداث است که امکان حمل مواد اولیه، تجهیزات و سایر ملزومات طرح را فراهم میکند. مهندس حسین رنجبران مجری طرح بختیاری با بیان اینکه؛ در حال حاضر از مجموع 102 کیلومتری جاده دسترسی اصلی این سد، 29 کیلومتر آن، در مسیر آزاد راه "خرم آباد – پل زال" است، گفت: 73 کیلومتر باقی مانده از این مسیر از مناطق صعب العبور کوهستانی عبور میکند که هم اکنون در سه بخش توسط پیمانکاران بخش خصوصی در دست احداث است. وی اضافه کرد: در حال حاضر 60 کیلومتر از این مسیر با پیشرفت بالای 85 درصد، به مراحل پایانی خود نزدیک شده و در بخشهای دیگر نیز با در نظر گرفتن شرایط خاص و صعوبت عملیات اجرایی، از روند مناسبی برخوردار است. به گفته مهندس رنجبران؛ در حال حاضر، تنها راه دسترسی به ساختگاه سد، استفاده از خط راه آهن است که با مشکلات و محدودیتهای مختلفی نظیر؛ محدودیت حمل تجهیزات نیروگاهی و ماشین آلات عملیاتی خاص منظوره از تونلهای راهآهن و نیز تنگناهای انحصار حمل و نقل ریلی مواجه است. وی افزود: احداث این مسیر دسترسی، میتواند با رفع مشکلات فوق، روند عملیات اجرایی این طرح بزرگ ملی را تسریع و تسهیل کند. این درحالیست که با وجود صعب العبور بودن منطقه و محدودیت های موجود، در حال حاضر یازده دستگاه پل به طول کلی 730 متر و 10 رشته تونل به طول کلی6700 متر در دست احداث است. سد بختیاری با ارتفاع 325 متر و طول تاج 509 متر که عنوان "بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان" را به خود اختصاص داده، در 80 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در ارتفاعات سربه فلک کشیده زاگرس احداث می شود و ساختگاه آن در مجاورت ایستگاه "تنگ پنج" راه آهن سراسری قرار دارد که هشتمین ایستگاه حدفاصل مسیر درود به اندیمشک است. به گفته مجری طرح، برای ساخت این سد که با ظرفیت ذخیره سازی پنج میلیارد و 200 میلیون مترمکعب پس از سد کرخه بزرگترین دریاچه مصنوعی ذخیره آب در کشور خواهد بود، چهار میلیون و 800 هزار متر مکعب بتن ریزی مورد نیاز است.

دوشنبه 13 اسفند 1403

چهارشنبه 8 اسفند 1403

یکشنبه 5 اسفند 1403