به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛ مهندس «رامین شیروی» مجری طرح راه های جایگزین کارون3 و 4 گفت: پس از آبگیری و بهره برداری از سد کارون3، ارتباط ساحل جنوبی و روستاهای واقع در آن با ساحل شمالی و جاده ارتباطی با مرکز شهر دهدز باید از جاده بارز که فاصله زیادی با دهدز داشت انجام می گرفت و یا با ترابری دریایی لذا حمل و نقل و جابجایی اهالی و احشام بوسیله ترابری دریایی که به این منظور طراحی، ساخته و به آب انداخته شده بود صورت می گرفت. وی با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل دریایی دریاچه کارون3 از تاریخ نهم آبان 91 به آب و برق خوزستان واگذار شده است ادامه داد: طی بازدید وزیر محترم نیرو و سال گذشته از محل سد و نیروگاه کارون3 به منظور برآورده ساختن مطالبات مردمی و رونق بخشی منطقه و حذف ترابری دریایی؛ ایجاد مسیر ارتباطی برای رفت و آمد اهالی منطقه همچنین تامین زیرساخت های رشد مطلوب با توجه به پتانسیل های بالای منطقه از نظر کشاورزی و گردشگری، دستور احداث پلی بزرگ در مسیر طرفین طرح جهت اتصال روستاهای ساحل جنوبی و شمالی به راه ارتباطی شهر دهدز را صادر کردند. وی افزود: بلافاصله مطالعات پل سه بلوطک آغاز و با توجه به اهمیت و خاص بودن شرایط احداث پل، انتخاب مشاور جهت انجام مطالعات مرحله اول آغاز شد. پل کابلی ترکه ای سه بلوطک به طول 427 متر و عرض 12.1 متر بر روی دریاچه سد کارون3 در استان خوزستان جهت برقراری ارتباط طرفین دریاچه کارون3 در صورت تامین منابع مالی طی 27 ماه آینده احداث خواهد شد. مجری طرح راه های جایگزین کارون3 و 4 تصریح کرد: در سال جاری با اتمام مطالعات و برگزاری مناقصه پیمانکار ساخت پل انتخاب و قرارداد ساخت آن به پیمانکار ابلاغ شد. همزمان مطالعات ژئوتکنیک، عملیات صحرایی و مطالعات فاز 2 پیمانکار نیز آغاز شد. وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری نیز عملیات احداث جاده طرفین این پل در دو جناح دریاچه سد کارون3 در حال اجرا است. پروژه احداث مسیر طرفین پل شامل 4.5 کیلومتر جاده با عرض 9 متر و 470 متر تونل است که با توجه به وجود اراضی کشاورزی، باغات و منابع طبیعی، نیازمند تملک اراضی است که این موضوع به موازات عملیات اجرایی در حال انجام می باشد. مهندس «رامین شیروی» گفت: این پل با استفاده از توان و ظرفیت های مشاوران، پیمانکاران و متخصصان داخلی طراحی و درحال ساخت است. وجود بزرگترین دهانه، قرارگیری پایه های پل در آب، معماری زیبا، عملکرد لرزه ای بهتر به دلیل انعطاف پذیری در قیاس با سایر گزینه ها اقتصادی تر بودن پل، از ویژگی های مهم پل سه بلوطک محسوب می شود. وی تاکید کرد: برای اولین بار است که پلی با این ابعاد در کشور ساخته می شود و اتمام این پروژه نیازمند همکاری مسئولان محلی در جهت سهولت اجرای طرح است. مهندس شیروی در پایان خاطرنشان ساخت: پیش از این طرح برای ایجاد مسیر ارتباطی بین ساحل غربی دریاچه کارون3 و ساحل شرقی و به تبع آن دسترسی به استان چهارمحال و بختیاری اقدام به ایجاد مسیر بارز-خرسان-چالدران مشتمل بر 20 کیلومتر جاده روستایی، 791 متر تونل و پل 94 متری احداث شد که این مسیرها در حال بهره برداری هستند. گفتنی است چون این پل بر روی دریاچه زیبای سد کارون3 احداث می شود و منظره زیبایی را ایجاد خواهد کرد، می تواند یکی از پتانسیل های گردشگری استان خوزستان باشد.

دوشنبه 1 اردیبهشت 1404

چهارشنبه 27 فروردین 1404

دوشنبه 13 اسفند 1403

چهارشنبه 8 اسفند 1403