اهداف |
با احداث سدهای مخزنی و نیروگاه برق آبی کارون 3و4 بر روی رودخانه¬ای به همین نام در جنوب شهرستان لردگان و با آبگیری این سدها و تجمیع آب این رودخانه در مخزن سدهای کارون 3و4 بخشی از راه های مواصلاتی این بخش به زیر آب رفته و اتصال راه های مورد نظر از بین رفته است ، که این طرح در راستای اصلاح هرچه بهتر و اتصال مجدد این راه ها و از بین بردن مشکلات تردد مردم منطقه ، چه قبل از احداث و چه بعد از احداث سدها و همچنین کوتاه تر کردن مسیر اصفهان - خوزستان و چهار محال بختیاری – خوزستان نهادینه گردید. با اجرای این طرح و اتصال تعدادی از راه های جایگزین به دلیل کوتاه تر بودن این مسیر ، راه جایگزین مذکور به راه اصلی اصفهان – خوزستان تبدیل شده و سبب از بن بست در آمدن شهرهای ایذه ، دهدز و لردگان شده است.
|
تاریخچه و سوابق |
طرح راههای جایگزین در سال 1375 به تصویب رسیده و اجرای قسمتهائی از آن شامل قطعه دوم راه اصلی منج – بیدله و راه جایگزین محور شهرکرد – اهواز بعهده وزارت نیرو ( شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ) گذاشته شده که عملیات اجرایی آن از سال 1382 شروع گردیده است .
![]() |
موقعیت و جانمایی |
راههای جایگزین کارون 4 در استان چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان واقع و قسمتی از طرح نیز شامل راههای جایگزین کارون 3 در استان خوزستان میباشد. اجرای خطوط لوله نفت نیز در محدوده سد کارون 4، در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است.
![]() |
مشخصات رودخانه |
رودخانههای واقع در محدوده طرح که راههای جایگزین آنها را قطع مینماید شامل رودخانه ارمند، بازفت و منج بوده که همگی از رشته کوههای زاگرس سرچشمه میگیرند و عبور محورها از روی دریاچه رودخانههای ارمند و بازفت و رودخانه منج خواهد بود.
|
ویژگیها |
|
در این بخش به بیان اطلاعات پایه طرح در قالب آیتمهای زیر پرداخته شده است:![]() |
|
|
طرح راههای جایگزین کارون 3 و 4 در جنوب غرب ایران و برروی رودخانه کارون در استانهای چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان واقع شده و قسمتی از طرح
نیز شامل راههای جایگزین روستایی کارون 3 در استان خوزستان واقع شده است. طرح راههای جایگزین کارون 3 و 4 در مرز استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان واقع شده و فاصله آن تا شهر کرد 185 کیلومتر (جنوب غربی شهر کرد) و تا شهر لردگان 35 کیلومتر (غرب-جنوب غربی) شهر لردگان می باشد و مناسبترین راه دسترسی به راههای جایگزین کارون 3 و 4 ، جاده موجود شهر کرد-ایذه بوده که از محل طرح عبور می نماید. مشخصات جغرافیایی محدوده سد به شرح زیر می باشد.
بر اثر آبگیری سد کارون 3 حدود 7300 متر از محور ارتباطی اهواز- شهر کرد مستغرق گردید. راه جایگزین کارون 3 به منظور برقراری ارتباط، در ترازی بالاتر از تراز ماکزیمم دریاچه سد احداث گردید. این راه شامل 2 دستگاه پل بتنی قوسی و 4 دهانه تونل میباشد. مشخصات این راه به قرار زیر میباشد:
|
![]() |
هواشناسی |
اقلیم حوزه راه های جایگزین کارون 3و4 در نقاط مختلف بین نیمه خشک سرد تا معتدل مرطوب طبقه بندی می شود.
همچنین توده های هوایی که در منطقه راههای جایگزین کارون 3و4 موثر می باشند عبارتند از توده هوای دریایی حاره که بیشتر در زمستان در حوزه راههای جایگزین کارون 3و4 فعال می باشد و توده هوای قاره ای حاره که عموما" در تابستان در این حوزه فعالیت دارد. همچنین توده هوای دریایی قطبی که بیشتر قسمت های شمالی حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد |
![]() |
زمین شناسی |
راه های جایگزین کارون 4 : ساختگاه مسیر ایذه - شهرکرد برروی یال جنوب غربی تاقدیس نامتقارن سفید کوه واقع شده است امتداد لایه بندی توده سنگ عمود بر امتداد رودخانه و شیب لایه بندی به سمت پایین دست است.
راه های جایگزین کارون 3در ناحیه چینخورده ساده کوههای زاگرس واقع شده است. سنگهای رسوبی ضخیم این ناحیه از شمال شرق به جنوب غرب، چین خوردگیهایی به صورت تاقدیس و ناودیس به وجود آوردهاند. ترکیب زمین شناسی محل احداث سد، تاقدیس ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری "کیف ملک" است که با عرض یک کیلومتر در جهت شمال غرب به جنوب شرق امتداد دارد و از جنس سنگ آهک در تشکیلات آسماری با هستهای از سنگهای شیلی و مارنی تشکیلات پابده است. این چینخوردگی از محل احداث سد کارون 3 عبور کرده و به سمت جنوب شرق و پل شالو امتداد مییابد. به طور کلی زمین ساخت موقعیت راه های جایگزین کارون 3، متشکل از سنگهای آهکی، آهکی مارنی و سنگهای شیلی و تشکیلات آسماری و پابده است |
![]() |
در این بخش به بیان اطلاعات فنی طرح در قالب آیتمهای زیر پرداخته شده است:![]() |
|
|
مشخصات فنی جادههای طرح:
راه |
طول |
||
جاده (کیلومتر) |
تونل (متر) |
پل (متر) |
|
راه بارز-خرسان |
6 |
800 |
94 |
بهسازی مسیر چالدراز- خرسان |
14 |
|
|
راه سادات- شیوند |
14 |
|
|
راه بارز - سادات |
17 |
|
|
شالو - گویله |
4 |
|
|
راه جایگزین کارون 3 |
11 |
547 |
548 |
مسیر طرفین پل سه بلوطک |
4 |
580 |
420 |
باقیمانده راه منج- بیدله |
15 |
1929 |
350 |
اجرای راه جایگزین شهرکرد ـ ایذه |
10 |
2879 |
378 |
جاده طرفین خط نفت و پل نفت |
24 |
|
380 |
جاده بلوط بلند |
25 |
|
|
مشخصات فنی پلهای طرح:
عنوان پل |
تعداد |
عرض (متر) |
طول کل (متر) |
نوع سازه |
پل بارز ـ خرسان |
1 |
11.8 |
94 |
تیر فلزی |
پل های بزرگ کارون 3 |
2 |
11.8 |
548 |
زیر قوسی |
پل سه بلوطک |
1 |
11.8 |
420 |
کابلی |
پل بزرگ کارون4 |
1 |
11.8 |
378 |
زیر قوسی |
پل کابلی خط نفت |
1 |
9.2 |
380 |
کابلی |
پل هامون و 130 متری |
2 |
11.8 |
350 |
صندوقه ای |
مشخصات تونل ها طرح:
عنوان تونل |
تعداد |
طول کل (متر) |
تونل راه بارز-خرسان |
1 |
800 |
تونل های راه جایگزین کارون 3 |
4 |
547 |
تونل های مسیر طرفین پل سه بلوطک |
2 |
580 |
تونل های و گالری مسیر منج- بیدله |
4 |
1929 |
تونل های مسیر شهر کرد |
9 |
2879 |
پروژه جابجایی خطوط لوله نفت و گاز:
عنوان |
مقدار |
مسیر خطوط زیرگذر (دو خط 8 اینچی گاز و 30 اینچی نفت) |
9 کیلومتر |
مسیر خطوط روگذر (دو خطه) |
27 کیلومتر |
پل نفت (یک دستگاه) |
380 متر |
مشاهده مجریان شرکت آب و نیرو | ![]() |
|
آدرس تماس : بزرگراه مدرس، تقاطع آفریقا، خیابان بیدار شماره 3 تلفن : 021-27821 فکس : 26213732-021 |
||
rahha@iwpco.ir | ||